Wat is branding?

De meest gestelde vragen op een rij

Wist je dat branding veel meer is dan alleen een logo en een naam? Het vormt de essentie van je bedrijf. Het is jouw unieke verhaal en dat speciale gevoel dat je oproept bij jouw ideale klant. Oftewel; ijzersterke branding is cruciaal voor het opbouwen van een herkenbaar en succesvol merk. Maar wat is branding precies? Waarom is het zo belangrijk en wat is eigenlijk het verschil met marketing? Ik leg het uit in dit artikel.

Waar komt het woord ‘branding’ vandaan?

Het woord “branding” komt van het Engelse woord “brand”, wat verwijst naar het merkteken dat op vee werd aangebracht met behulp van verhit metaal. Daarnaast is het woord afgeleid van het Oudnoorse woord “brandr” wat eveneens “branden” of “brandmerken” betekent. Branding werd vroeger dus gebruikt om aan te duiden welke eigendommen van jou waren. Nu, jaren later, heeft het een veel bredere betekenis gekregen.

  wat is branding - jazz coffee & wines - logo   wat is branding -  jazz coffee & wines - menukaarten   wat is branding -  jazz coffee & wines - wijnkaart     

Wat is branding en waarom is branding zo belangrijk?

 Onder branding verstaan we het hele proces waarbij je een merk creëert en promoot. Dit proces gaat verder dan alleen een logo of een naam. Het omvat alle aspecten die bijdragen aan hoe jouw merk wordt waargenomen door jouw ideale klant; van de visuele elementen tot de communicatiestijl.

Branding is belangrijk omdat het je helpt om je te onderscheiden van de rest; je creëert er een sterke, herkenbare identiteit mee:

  • Het zorgt ervoor dat jouw ideale klant jouw merk kan herkennen en onthouden
  • Het zorgt helpt je om je te onderscheiden van je concurrenten
  • Het zorgt voor vertrouwen en geloofwaardigheid
  • Je straalt er professionaliteit mee uit en je bouwt er sneller een positieve reputatie mee op
  • Door het communiceren van jouw unieke waarden en verhalen kan het zorgen voor een emotionele band tussen jouw merk en je klant
  • Het kan een kans zijn om jezelf als premium merk te positioneren; je kunt er hoge kwaliteit mee uitstralen en daardoor ook hogere prijzen vragen

wat is branding - merlijn body & mind center - visitekaartje & leskaartje   wat is branding - merlijn body & mind center - logo   wat is branding - merlijn body & mind center - print 

Wat is het verschil tussen branding en marketing?

Marketing en branding zijn twee termen die vaak door elkaar worden gebruikt. Hoewel ze met elkaar verweven zijn, verwijzen ze wel degelijk naar verschillende aspecten van het promoten en positioneren van jouw merk. Marketing is een push tactiek. Oftewel; het draait bij marketing om het actief verkopen en promoten van producten of diensten. Branding is een pull tactiek. Oftewel; het draait om het aantrekken van jouw ideale klant dankzij een strategisch proces rondom jouw merk. Waar bij marketing reclame en sales centraal staan, gaat het bij branding om datgene waar jij als ondernemer voor staat en wat je drijfveren zijn.

Kort samengevat komt het op het volgende neer:

Marketing

  • Wat is het: alles wat je doet om jouw product of dienst te promoten en te verkopen
  • Wat is het doel: verkoop stimuleren en omzet verhogen
  • Hoe kan je het inzetten: m.v. marktonderzoek, reclame, promoties, prijsstelling, distributie en verkoop, e.a.

Branding

  • Wat is het: alle strategieën en activiteiten die worden gebruikt om een unieke identiteit en persoonlijkheid voor een merk te ontwikkelen en te communiceren
  • Wat is het doel: het opbouwen van reputatie, het versterken van de merkwaarde en het creëren van loyaliteit bij klanten
  • Hoe kan je het inzetten: d.m.v. merkpositionering, merkwaarden, merkbelofte, merkboodschappen en visuele identiteit (logo, kleuren, typografie), e.a.

wat is branding - zwangere & zo - logo   wat is branding - zwangere & zo - print   wat is branding - zwangere & zo - content creatie

Zo zet jij de eerste stappen naar ijzersterke branding

  1. Begin met het definiëren van je merkwaarden, je missie en je visie. Stel jezelf bijvoorbeeld eens de vraag; wat maakt mijn bedrijf uniek en hoe wil ik mij onderscheiden van mijn concurrentie?
  2. Zorg ervoor dat je boodschap helder en onderscheidend is. Vertel een verhaal dat resoneert bij jouw ideale klant en dat emoties oproept.
  3. Zorg ervoor dat je je branding consistent doorvoert in je communicatie-uitingen; van je logo en eventuele verpakkingen tot je website en sociale media. Dit zorgt voor herkenbaarheid.
  4. Vergeet de ‘merkervaring’ niet. Het maakt daarbij niet uit of je een fysiek product verkoopt of dat je een online business hebt; ieder contactmoment met jouw brand moet een positieve indruk achterlaten. Denk hierbij aan de klantenservice, de gebruiksvriendelijkheid van je website, de look & feel van je producten en zelfs de manier waarop jij (of jouw team) met klanten omgaat.
  5. Blijf nieuwsgierig; monitor de markt, luister naar feedback van je klanten en durf je bedrijf naar een hoger niveau te tillen wanneer je voelt dat je gegroeid bent.

Zoals je ziet is branding dé sleutel tot het opbouwen van een succesvol en onderscheidend merk. Ben je benieuwd naar wat ik hierin kan betekenen voor jou? Plan vrijblijvend een kennismaking in. Of ontdek welke diensten van Studio Fieke Wegdam het beste bij jouw wensen passen.

Je kan mij ook volgen op Instagram of connecten op LinkedIn.